nieuws

Vlaamse Bouwmeester

06 december 2022

Jurriaan van Stigt column

Beste Hugo, hoeveel CO₂-budget heeft Amsterdam nog?

In Vlaanderen heeft de rijksbouwmeester een opdracht verstrekt om de impact van de urban sprawl te onderzoeken. Je zou denken dat we daar in Nederland al lang over na hadden gedacht. Maar onze nieuwe gids, Hugo de Jonge, wil rustig een miljoen woningen bouwen zonder eerst deze CO₂ impact en verdere maatschappelijke kosten op een rijtje te hebben.

Waar gaat deze Belgische studie nu eigenlijk over? Er is onderzocht wat het verschil is tussen bouwen in of bij de stad en buiten de stad, en de resultaten liegen er niet om. Buiten de stad zijn 10 keer zoveel wegen, riolen en overige infrastructuur nodig met een 7 maal hoger prijskaartje. Terwijl, in de stad bezitten mensen gemiddeld 60% minder auto’s, waar ze ook nog eens 50% minder tijd in door brengen. De stad heeft veel minder ruimte nodig en veel minder verharding per woning of gebouw. Bijna 4,5 keer minder. En dit alles natuurlijk nog los van het openbaar vervoer en het woonoppervalk per bewoner. In Vlaanderen levert verdichten in de stad al een kleine 2 miljard per jaar op. En wat te denken van de hoeveelheid CO₂ die het bespaart!

Dankzij de Dutch Green Building Council weten hoeveel CO₂ budget per m² bvo we als Nederlandse bouw nog hebben om Paris Proof te kunnen bouwen. Maar laten we vooral niet vergeten, minstens net zo belangrijk is wáár we die woningen bouwen. En dan is de conclusie vrij hard: in stedelijke gebieden, waar ook al veel sociale en culturele infrastructuur is en waar we de bestaande bouw slim kunnen verduurzamen door verdichten en optoppen.

De eindconclusie in Vlaanderen is ook : “dit betekent dat woonwensen voor een stukje moeten evolueren in de tijd.” En zo is het maar net Hugo.