Jurriaan van Stigt column
Terwijl huizen kleiner en efficiënter moeten worden, lijken auto's juist het tegenovergestelde pad te bewandelen: ze worden steeds groter. De auto-industrie lijdt duidelijk aan een ernstige vorm van "Autobesitas". Maarten van Rossum beschrijft dit fenomeen prachtig in zijn uiteenzetting over de geschiedenis van de "Volkswagen". Hij haalt daarbij verschillende iconische modellen aan waarmee de auto ooit toegankelijk werd voor elk gezin: de Fiat 500, de Austin Morris, de Renault 4, de Citroën 2CV (ook wel de "Eend") en natuurlijk de meest succesvolle, de Volkswagen Kever.
Wat opvalt aan deze auto’s is hun slanke, inventieve ontwerp. Neem bijvoorbeeld het klapraampje: een slimme oplossing om de auto zo licht en compact mogelijk te houden. Van Rossum wijst er overigens terecht op dat deze ontwerpen bij een ongeluk levensgevaarlijk bleken te zijn, maar dat laten we even buiten beschouwing.
Wat vooral frappant is, is dat de remakes van deze klassieke auto's – net als de meeste hedendaagse auto's – allemaal opgeblazen versies zijn van de oorspronkelijke, betaalbare gezinswagens. Waar de compacte auto's uit het verleden zo'n 500 tot 600 kilogram wogen, weegt een gemiddelde elektrische middenklasser tegenwoordig al snel rond de 2000 kilogram. Bovendien staan auto's inmiddels 95% van de tijd stil en worden ze vaak maar door één persoon gebruikt.
Nederland telt momenteel ongeveer 9,3 miljoen auto's, 20 miljoen parkeerplaatsen op straat of in garages, 2800 kilometer aan snelwegen, 7800 kilometer provinciale wegen en maar liefst 137.000 kilometer wegen in steden en dorpen. Al die infrastructuur is met de jaren zwaarder belast door de komst van de grotere en zwaardere auto's, die ook steeds meer onderhoud en ruimte vereisen.
Misschien is het tijd om weer kleinere, lichtere auto's te omarmen. Met smallere rijwegen, kleinere parkeerplaatsen en minder parkeergarages kunnen we ruimte terugwinnen, die we vervolgens kunnen gebruiken voor grotere en comfortabelere woningen. En laten we eerlijk zijn: het grootste deel van je leven breng je toch niet door in je auto.
Luistertip: