St. Ignatiusgymnasium
Vervlechting van buurt, architectuur en idealen
St. Ignatiusgymnasium, Amsterdam
Midden in de stad, pal in de maatschappij
Het gymnasium, gevestigd in een gemeentelijk monument uit de jaren 50, moest op aanwijzing van de gemeente groeien van 500 naar 750 leerlingen. De school mocht op dezelfde locatie blijven, maar dan moest alles - inclusief fietsen en installaties - op het eigen terrein en binnen een vast volume worden opgelost.
Eigenzinnig antwoord op de Amsterdamse Schoolstijl
LEVS stond voor de opgave om onder één dak het aantal vierkante meters vrijwel te verdubbelen en het gebouw tegelijk meer lucht te geven. Het lukte om aan de bestaande school een eigentijds nieuwbouwbroertje toe te voegen. De nieuwbouw gaat 8 meter de grond in voor onder meer een gymzaal en een muzieklokaal. De transparante centrale hal die het oude en nieuwe gebouw met elkaar verbindt, vormt meteen een beschut binnenhof.
Vergeleken met vroeger is alles heel groot, dat is fijn. We hebben nu een eigen gymzaal en overal computers. Die glazen schuifdeuren geven een gevoel van ruimte. Wat ik mooi vind, zijn de bruggen van de oude naar de nieuwe vleugel, de gangen en de mediatheek. Daar is lekker veel kleur.
Jens, leerling klas 2
Gemeentelijk monument behoudt karakteristiek
De bestaande vleugel is hoogwaardig en uiterst duurzaam gerenoveerd. Een oude ondergrondse bunker is heringericht als fietsenkelder, waardoor de ruimte optimaal wordt benut. Een tweede buitenruimte, het pauzehof, ligt aan de westkant van de oudbouw waar een verlaagd terrein met bankjes in de raamkozijnen een aantrekkelijke zitkuil vormt.
Gebouwen die hun originele functie behouden, hebben nu eenmaal de beste overlevingskans. Als de school hier was vertrokken, had het pand waarschijnlijk lange tijd leeg gestaan.
Jeroen Schilt, Bureau Monumenten & Archrologie Amsterdam
Nieuwe onderwijsvisie
De vier onderwijsverdiepingen zijn zorgvuldig ingericht voor het ‘Nieuwe leren’. Er zijn geen lange gangen met dichte lokalen, maar transparante ruimtes die met glazen schuifdeuren groter of kleiner kunnen worden gemaakt. Hierdoor ontstaat ruimte voor verschillende werkvormen en kruisbestuiving tussen vakken. Het nieuwe St. Ignatius kan zo meebewegen met de manier waarop kinderen leren. Deze flexibiliteit biedt een voorsprong op de toekomst.
We willen onze leerlingen de ruimte geven om het beste uit zichzelf te halen. Met het nieuwe gebouw is die ruimte letterlijk gecreëerd.
Anita Swenneker, rector/opdrachtgever
Het gebouw bevalt ontzettend goed. Er zijn mooie lichte studieruimtes, werkruimtes en lokalen. Die openheid is echt te gek. Je ziet nu hoe vier verschillende klassen de deuren openzetten en gezamenlijk gebruikmaken van de tussenruimte. Ik vind dit een volwassen manier van onderwijs geven.
K. Bogert, docent biologie en X8
Vakprijs voor 'energieke renovatie'
Het St. Ignatiusgymnasium voldoet aan de uitgangspunten van een Frisse School en heeft daarmee een zeer gezond binnenklimaat. Maatregelen zoals een innovatief lichtconcept en een WKO voor vloerverwarming en –koeling maken dat zowel de gerenoveerde als de nieuwbouwvleugel het energiezuinige A-label halen.