Marianne Loof column
Maandag stond in de Volkskrant een kort maar interessant artikel over hoe duurzame innovatie het beste kan worden gestimuleerd. In dit geval bij uitstootloze auto’s. In zijn promotieonderzoek laat Joeri Wesseling zien dat inzetten op een geleidelijk daling van CO 2 -uitstoot, zoals Europa heeft gedaan, een negatief effect sorteerde op innovatie.
Europese fabrikanten investeerden in het steeds zuiniger maken van de bestaande techniek van brandstofmotoren. In Californië werd de ambitie anders geformuleerd. Van alle tien auto’s moest er een geheel uitstootloos zijn. Fabrikanten protesteerden in eerste instantie hevig. De brandstofauto’s vroegen immers meer onderhoud dan elektrische. Deze maatregel leidde uiteindelijk tot radicaal nieuwe concepten, want met een béétje aanpassen van bestaande technologie kom je er niet. De Tesla’s en de komende generatie auto’s zijn het resultaat hiervan.
Van onderaf aan opbouwen
Ook in de bouw worden nog te vaak bestaande concepten doorontwikkeld: energiezuinigheid wordt bereikt door gebruik van complexe installaties en regelapparatuur. Een energiezuinig of energieneutraal project heeft hoge exploitatielasten als gevolg van het intensieve onderhoud dat deze installaties vragen. Radicale innovatie is meer dan het inzetten op een beetje verbouwde producten en complexe installaties. Radicaal nieuwe concepten zijn concepten die integraal andere oplossingen voor de energievraag bieden en het denken hierover van onder af aan opbouwen.
Volgende week is de Bouwbeurs in Utrecht. Helaas is het promotiefilmpje ontmoedigend: sexy blonde dames in korte broekjes en met de kreet ‘lekker gebouwd’ op hun voorgevel, moeten het publiek interesseren voor een bezoek. Deze stoere stoeipoezen symboliseren de verbrandingsauto van de bouw. Mij trekt de innovatie, het zoeken naar de Tesla’s in de bouw, meer.
Cobouw.nl